Zimowe warunki pogodowe – śnieg, lód czy marznący deszcz – to jedne z największych zagrożeń dla taboru i infrastruktury kolejowej, które prowadzą do awarii, opóźnień i kosztownych przestojów. Nordic Anti-Icing to zaawansowany, automatyczny system, który chroni wózki i elementy podwozia przed oblodzeniem, gwarantując niezawodną pracę pojazdów nawet przy temperaturach sięgających -30°C.
System został opracowany w oparciu o doświadczenia krajów skandynawskich – gdzie od lat potwierdza swoją skuteczność w ekstremalnych warunkach. Dziś z powodzeniem działa w wielu państwach Europy i Azji, znacząco redukując ryzyko przestojów zimowych. Z technologii Nordic korzystają m.in. PKP Intercity, Koleje Mazowieckie i Koleje Wielkopolskie w Polsce, a także przewoźnicy w Niemczech, Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii, Belgii czy Francji.
W przeciwieństwie do tradycyjnych metod – takich jak odladzanie w halach czy podgrzewanie – system Nordic działa zapobiegawczo. Tworzy cienką warstwę ochronną, która nie dopuszcza do powstawania lodu i gromadzenia się śniegu. Dzięki temu nie ma potrzeby częstych i kosztownych interwencji serwisowych.
Podczas przejazdu pociągu przez specjalną strefę natrysku, na elementy podwozia nanoszony jest cienki film płynu przeciwoblodzeniowego o odpowiedniej temperaturze. Nadmiar spływa do tacy ociekowej, jest filtrowany i ponownie wykorzystywany, co czyni rozwiązanie zarówno ekologicznym, jak i ekonomicznym.
Pracę systemu wspiera zestaw precyzyjnych czujników, które określają położenie i prędkość pojazdu, zapewniając pełną automatyzację procesu. Kierowca nie musi podejmować żadnych działań – aplikacja uruchamia się i kończy samoczynnie, a raport z wykonania natrysku jest generowany automatycznie.
System Nordic Anti-Icing został zaprojektowany tak, aby z łatwością można go było zintegrować z istniejącą infrastrukturą – zarówno z torami stacyjnymi, jak i bocznicami serwisowymi. Montaż wymaga minimalnej ingerencji w sieć trakcyjną, a cała technologia pozostaje bezpieczna i prosta w obsłudze.
Korzyści potwierdzone wieloletnią eksploatacją:
Do 80% mniej przypadków oblodzenia w porównaniu do stanu sprzed wdrożenia technologii,
Nawet 60% mniej odwołanych składów w warunkach zimowych,
Zdecydowanie krótszy czas reakcji serwisu – pociąg szybciej wraca do eksploatacji,
Niższe koszty utrzymania w stosunku do konwencjonalnych metod (brak kosztów związanych z halą, ogrzewaniem, czy ręcznym usuwaniem nagromadzonego lodu).
KLIENCI KTÓRZY NAM ZAUFALI
Oferujemy pełne wsparcie
Od doradztwa technicznego po montaż i serwis – jesteśmy z klientem na każdym etapie współpracy.
Dbałość o detale
Stawiamy na jakość wykonania i niezawodność w codziennym użytkowaniu.
Bezpieczeństwo
Nasze systemy spełniają rygorystyczne normy europejskie i gwarantują bezpieczną pracę personelu.
Zespół ekspertów
Wieloletnie doświadczenie i specjalistyczna wiedza naszego zespołu przekładają się na skuteczne i trwałe rozwiązania.